Do 12. května 2024 bude v Železničním depozitáři NTM v Chomutově vystavena elektrická motorová jednotka 460.079/080, tzv. Tornádo.

Elektrická motorová jednotka 460.079/080, která je v majetku ČD, byla vybrána k uchování do budoucnosti.  K vidění je u vchodu do depozitáře. 

Jedná se o jednu ze 43 souprav určených pro provoz na stejnosměrné trakční proudové soustavě 3000 V, které vyráběl závod Tatra Studénka v letech 1971 až 1978. Byly vybaveny odporovou regulací a dosahovaly maximální rychlosti 110 km/h. Skříně jsou konstruovány jako vysokopodlažní se zalamovacími dveřmi, což ve své době představovalo určitý krok zpět.  Vystavená souprava v historickém nátěru je třívozová se dvěma hnacími a jedním vloženým vozem. 

Vývoj elektrických jednotek přezdívaných „Tornádo“ byl zadán v roce 1962. Elektrická část přímo navazovala na první československé jednotky téhož výrobce, dobře známé „Pantografy“ řad EM 475.1 a 475.2. Dispozice skříní měla být zcela nová, a znamenala odklon od nízkopodlažního uspořádání „Pantografů“. To mezitím totiž ukázalo svá negativa v podobě nedostatečné tuhosti skříně.

Vzhled těchto jednotek se vymykal všemu, co bylo možno na našich kolejích možno do té doby spatřit. Přísně hranaté tvary ostře kontrastovaly s předchozími kolejovými vozidly, většinou vyvíjenými ve spolupráci s dnes už proslulým výtvarníkem smíchovské Tatry Františkem Kardausem. Kardausovo jméno občas figuruje i ve spojení s těmito jednotkami. Jde pravděpodobně o omyl, tradovaný snad i kvůli článku v časopise Průmyslový design v roce 1984. Zde se píše: „Další barevné řešení těchto jednotek (EM 475.0) navrhl arch. (sic) František Kardaus. Autorem vnějšího tvaru dalšího typu elektrických jednotek EM 488.0 ze sedmdesátých let byl rovněž průmyslový designér.“ Tímto designérem byl ale podle určitých indicií dnes prakticky neznámý Miloš Hrbas, který v době zveřejnění článku žil už řadu let v emigraci v SRN.

Čelo „Tornáda“ asi nepatří k nejlíbivějším realizacím mezi našim dopravními prostředky, přesto zasluhuje pozornost např. díky negativnímu sklonu čelních skel, které mj. zamezuje zrcadlení palubních přístrojů a zaručuje tak nerušený výhled z kabiny...

 

Železniční depozitář NTM